23.9.07

Заплати ли?!


Учителите пак доказаха, че не заслужават по-големи заплати.
Да, звучи тъжно и безсърдечно, но няма нищо по-справедливо от това - когато някой се стреми към нещо, да си го завоюва - не да мълчи крак връз крак, а просто да си го извоюва.
Откъде да поникнат парите за учителските заплати?
Прав е жалкият ни министър, когато каза, че го било страх повече от кометите, отколкото от стачката и от бъдещето в образованието...
Защо в свят, където всичко се определя от пазара, учителската общност упорито отказва да се пазаризира?
Училището има нужда от конкуренция. Да, наистина много учители са уважавани, но и много са ... боклуци. И съвременният свят не бива да допуска покрай сухото да гори и мокрото или покрай мокрото да мухлясва и сухото.
Ако има закон, според който образованието да е безплатно, тогава е време да се промени законът.
Както болниците и поликлиниките станаха фирми, така и училищата биха могли да станат.
Нека всяко училище си определи такса - да речем след III клас - по 100 лв. на срок. Тогава ще се намерят малко повече пари, отколкото сега. Да, може би ще се окаже скъпа за повечето родители, тогава те ще бъдат принудени да избират между качеството на образованието на детето си и 100-те лева. Ако се окаже, че е непосилна таксата, ще сменят училището. Ако се окаже, че таксата е ужасно непосилна и не оправдава стойността и качеството на обучението, тогава съответното училище ще бъде принудено или да я намали, или да се пребори за нея - т. е. да привлече добри преподаватели, които пък да му пълнят хазната.
Само че учителите нямат такива искания!!!
Ако министърът е тъп и не може да се досети за начин да измъкне българското училище от калта, защо учителите не седнат да помислят и да предложат нещо - ей така - за собственото си благополучие.
За сметка на това те всички хлипат мълчаливо и искат пари. Не е достойно. Наистина не е достойно.
Не съм специалист - може би има по-елегантен начин да се реши проблемът. Лошото е че никой от засегнатите не го търси.
Така или иначе не бива да позволяваме това да става за сметка на децата. Те не са виновни.

2 коментара:

Анонимен каза...

Всеки иска нещо, въпросът е как го прави и с какви аргументи го защитава. Учителите изтъкват, че не е нормално да взимат три пъти по-малко от шофьорите в градския транспорт. Но като са тръгнали да се сравняват с тях, да бъдат докрай откровени. Ако искам да се придвижа по-бързо, не плащам на ръка на шофьора. Ако ми друса, не му давам пари, за да ми осигури искания комфорт. Така ли стоят нещата с учителите? Ами, не съвсем. Фактът, че всеки втори ученик ходи на частни уроци показва, че качеството на учителския труд е под всякаква критика. Получават точно толкова, колкото заслужават. И дори им е много. За пет часа работа дневно, два дни уикенд, гарантирана почивка на всички национални празници и три месеца лятна отпуска, сметките излизат съвсем точни.
Да речем, че получат исканото увеличение от 100%. Дали при това положение качеството на труда им ще се повиши реципрочно? Съмнявам се.

Анонимен каза...

С: УЧЕНИЦИТЕ ХОДЯТ НА ЧАСТНИ УРОЦИ, ЗАЩОТО В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ПРОГРАМИ НА МОН НЕ ВЛИЗАТ УРОЦИ, КОИТО СА НЕОБХОДИМИ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ В УНИВЕРСИТЕТИЛ ТАКА ЧЕ - СЪРДЕТЕ СЕ НА МОН